2012. október 27.

Harács

Az E.nénitől és a Rokonoktól elharácsolt paradicsompalánták, majd később dinnye- és padlizsánpalánták elharácsolásával egyáltalán nem fejeztem be a harácsolást, azóta is folyamatosan űzöm ezt a sportot. Ha csak tehetem, harácsolok, kihasználok minden ilyen alkalmat. Még a tavaszi közös falusi növényültetések idején kaptunk a falubeli kertészmérnöktől, Emőkétől egy kosár törpedália-gumót, azokból csaptam le néhányra a saját kertembe is. Ezeket el is ültettem a szegélykőbe homokos földbe és nagyon jól érezték ott magukat, mert nagyon szépen virágoztak egészen mostanáig. A Közös Őszi Munkákkal egyidőben őket is kiszedtem (szépen szaporodtak a gumók), de csak miután eltettem őket újságpapírba csomagolva a pincébe, akkor tudtam meg, hogy először még egy darabig kint kellett volna őket hagyni a napon, és hogy sokkal hosszabbra kellett volna hagyni a szárukat, mint én tettem. Sebaj, ha nem telelnek át nálam, majd harácsolok megint a közös falusiból, hiszen azok a gumók is igen rendesen szaporodtak.

Később Kinga hozott nekem az otthoni sziklakertjéből néhány növényt. A sziklakertemben egyébként néhány növény nagyon elszaporodott, néhány meg alig látszik ki a földből. Néhány hétvégével ezelőtt az Alföldön jártunk rokonlátogatásokon, azon a túrán láttam két olyan sziklakertet is, amelyet tavaly ősszel ültettek be és mostanra teljesen benőtte már őket a sok szép növény, így abban bízom, jövőre indulnak meg ezek rendesen. De hogy biztosra menjek, már harácsoltam (de még nem hoztam el) ide nyuszifület és más sziklakertieket is a faluból. Három helyen is szememet vetettem egy-egy ilyen növénykére és megbeszéltem, hogy majd szedek belőlük, de mivel ez három különböző hely, nem vagyok benne biztos, hogy nem ugyanolyan növényt fogok majd harácsolni.
Kinga akkoriban hozott még nekem magonc mályvákat is, azokat a már meglévő utcai mályvák közé ültettem. A Zuram pedig ahogy szokta, könyörtelenül ki is kaszálta őket. Mivel úgy tűnt, a mályváim mind fehér színűek, már többször próbáltam harácsolni más színűeket is, erről Emőke is tudott. És most, a Közös Őszi Munkák idején szólt, hogy az egyik háznál kiástak néhány tő vegyes színű mályvát, sokkal többet annál, mint amennyit ő a Ligetben elültetne és nekem ajánlotta. Naná, hogy egyből lecsaptam rájuk, gyorsan hazafutottam velük (magam mögött hagyva a közös munkát) és egyből el is ültettük őket.
A Tavaszi Zsongás idején lila színű törpe őszirózsa tövet harácsoltam (Emőke közreműködésével) a Hősök teréről, ezt is elültettem otthon a szegélykőbe és most őszre gyönyörűen kivirágzott. Remélem, ahogy szokott, nálam is el fog szaporodni.

Az alföldi túrán az egyik rokonnál a ház előtt is, meg bent az udvaron is, gyönyörű sárga virágú törpe krizantémok nyíltak. Azokból is harácsoltam gyorsan és kaptam is szívesen, azzal az ígérettel, hogy ha most nem fognának meg, akkor tavasszal is kapok, mert akkor van igazán az ideje ezek harácsolásának. De kaptam olyan törpe krizantémot is, amelyiknek piros a virága, de még nem is volt kinyílva, mert még nem volt itt az ideje, viszont mínusz 10 fokig virágzik. Másik rokonunknál pedig tűszirmú, világos sárga krizantémot harácsoltam, nem virágzó, babanövény állapotút, pont azért, hogy nagyobb esélye legyen megfogni. Bár ezektől a meleg alföldi homokról harácsolt növényektől kicsit tartok, hogy vajon hogy fogják bírni a kisfalusi hűvös klímát. Ki is kértem erről Emőke véleményét és mondta, hogy valóban, megeshet, hogy ha áttelepítem őket ide, megfognak, de esetleg nem fognak virágozni. Mindenesetre ha beválnak és virágoznak, és szaporodnak, ígéretet tettem neki arra, hogy a falunak is adok belőle. Az első lépést megtettem: elültettem őket, közben ráadásul az egy hét cserépben lét alatt a piros is kivirágzott.

Mostanában viszont már a jövőre gondolva harácsolok – magokat. Harácsolok másoktól is, magamtól is. Az alföldi túrán kaptunk ajándékba egy zacskónyi citrompaprikát. Próbáltam rákeresni a neten, de csak olyan bejegyzéseket találtam, hogy valaki találkozott vele valamikor és szeretne és vajon honnan lehetne szerezni? De a leírása megegyezett azzal, amit én kaptam: elég kicsi, de ízes, nagyon enyhén csípős, narancssárgába hajló színű paprika. Kérdeztem is, hogy lehet-e belőle magot szedni, mondták a rokonok, hogy igen, de csak abból, amiben két ér fut, amiben négy, az már elfajzott. Nem volt nehéz dolgom, mert az összesben két ér futott, tettem is el belőle magot.
És szedem a magot a kertemből is. A zöldségek közül azokból a paradicsomokból, amelyek a legjobban ízlettek; és ugyan nem érzem, hogy a kedvencünkké vált volna, de ha már elharácsoltam, E.néni paradicsomából is. És harácsolom a virágmagokat: büdöskéket, csodatölcsért, kakastaréjt (az Eravirágból származó narancssárgát és az Alföldről hozott lilás bordót), körömvirágot. A büdöskékből direkt a törpe növésűt keresem, jártamban-keltemben ha látok ilyet, egyből előkapok egy papírzsepit vagy egy kis zacskót és már gyűjtöm is bele a magot. De becsületemre legyen mondva: nem csak magamnak harácsolok, a saját kertemben gyűjtöm a magokat másoknak, rokonoknak, barátoknak, de a falusi közösbe is. Gyártom szorgalmasan a kis papírtasakokat, feliratozom őket és gyűlnek, csak gyűlnek a magok.
A legutóbbi magszerzésem az új-zélandi spenót, szintén saját kertből. Valamelyik kertes blogban olvastam (bocs, hogy nem emlékszem, melyikben), hogy a szerző nem bízza a véletlenre a magok elszórását, inkább begyűjti ő maga és az ő példáját követem én is. A hétvégén kitéptem mind (rengeteg lett!) és a levelek tépkedése mellett leszedtem a zöld magokat is. De csak most olvastam, hogy nem biztos, hogy ezek beérett magok, a földön kellett volna inkább keresnem elhullajtott száraz magokat. A leszedett magokat otthagytam egy tányéron, hogy majd csak lesz velük valami, majd a jövő héten meglátom. Illetve akkor majd megpróbálok a földön is keresni magot.

3 megjegyzés:

  1. Nahát Minyon, én a Te harácsolásodhoz képest kismiska vagyok:-) Amúgy én is mindenhonnan virágokat lejmolok.

    VálaszTörlés
  2. Már akartam kérdezni, hogy az általad emlegetett izlandi spenót azonos az új-zélandi spenóttal? Nekem abból sem tavaly, sem az idén nem sikerült magot szedni, mert nem találtam érettet, viszont a tavalyi helyén, egy tő mégis kihajtott, csak volt érett mag.
    Én rózsamályva magot tudok felajánlani, ha tetszett a kép, amit linkeltem a múltkor.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Őőőő, igen, az... új-zélandi :) (ki is javítom). Nagyon nem mindegy, mert valóban onnan is származik, az éghajlatuk meg ugye kissé eltér :)) Ha nem sikerül a magszerzés, hát legföljebb újra veszek. Az a baj, hogy hiába szórta el a magját, nem biztos, hogy jövőre is ide szeretném.
      Tetszett a rózsamályvád, de magas. És mint többször is írtam, én a törpéket gyűjtöm a szegélykő miatt – kivéve a mályvát, de az kint van az utcán.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...